Skip to main content

Rekonstrukce a přístavba základní školy v Písnici

Příroda prostupuje celým areálem přes extenzivní a intenzivní zelené střechy do samotného nitra školy. Nabízíme přehledné společné multifunkční prostory, kde si každý najde to své – dělitelné vzdušné třídy, nový optimalizovaný krov Staré školy, tělocvičnu a jídelnu přístupnou z úrovně terénu nebo různorodou zahradu s řadou specifických míst.

  • Název
    Rekonstrukce a přístavba základní školy v Písnici
  • Místo
    Centrální rostlá venkovská struktura, Praha Písnice
  • Status
    3. místo v užší architektonické soutěži
  • Rok

    2020

  • Tým

    Lukáš Landa, Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Lucie Lorencová, Lada Chromelová, Ondřej Fiedler
    Spolupráce s monolot, Květoslav Syrový, Pavel Javůrek, Lukáš Semerád

  • Investor
    Městská část Praha-Libuš
  • Velikost

    3 704 m²

Školní budova stojí na návsi v Písnici už 130 let. Prošla celou řadou rozšíření a přestaveb, ale svou pozici hlavního vstupu z centra obce neztratila. Orientaci hlavního vchodu do návsi přirozeně zachováváme také v našem návrhu. Bouráme však necitlivou přístavbu kuchyně a vracíme škole ztracenou důstojnost.
Stará škola, Nová škola. Dva stejné domy a přece tak jiné. Figura nové budovy jak měřítkem, tak umístěním reaguje na charakter rostlé struktury staré Písnice. Škola si drží hlavní vstup z návsi, čímž přispívá k oživení nově budovaného komunitního prostoru obce. Očištěná průčelní fasáda Staré školy vítá své uživatele a návštěvníky skrze doplněné a upravené vzdušné vstupní prostory. Formace a zvolená podlažnost budov si drží komfortní odstup od plotu a maximalizuje plochu zahrady. Soubor školních budov mate tělem. Zvenčí nedává tušit vnitřní prostorovou rozmanitost. Příroda prostupuje celým areálem přes extenzivní a intenzivní zelené střechy do samotného nitra školy. Nabízíme přehledné společné multifunkční prostory, kde si každý najde to své – dělitelné vzdušné třídy, nový optimalizovaný krov Staré školy, tělocvičnu a jídelnu přístupnou z úrovně terénu nebo různorodou zahradu s řadou specifických míst.
Dáváme prostor venkovní výuce bez konzervativních učeben a frontální výuky. Používáme přírodě blízké povrchy jako jsou žulové odseky, štěrkový trávník, šlapáky s prorostlou trávou. Hospodaříme s dešťovou vodou a řešíme zelenomodrošedou infrastrukturu v kontextu místních potřeb a možností. Přírodnímu parku u rybníka ponecháváme charakter tajuplně členitého prostoru, který doplňujeme herními prvky a posezením u vody. Areál školy vnímáme jako celistvý park.

Stará škola, Nová škola. Dva stejné domy a přece tak jiné. Figura nové budovy měřítkem i umístěním reaguje na charakter rostlé struktury staré Písnice. Škola si drží hlavní vstup z návsi, čímž přispívá k vitalizaci nově budovaného komunitního prostoru obce. Staré školy vítá své uživatele a návštěvníky skrze doplněné a upravené vzdušné vstupní pros-tory. Formace a zvolená podlažnost budov si drží komfortní odstup od plotu a maximalizuje plochu zahrady. Soubor školních budov mate tělem. Zvenčí nedává tušit vnitřní prostorovou rozmanitost. Formace a zvolená podlažnost budov si drží komfortní odstup od plotu a maximalizuje plochu zahrady. Soubor školních budov mate tělem. Zvenčí nedává tušit vnitřní prostorovou rozmanitost.

dopravní schéma 

výuka pod širým nebem 

modrozelená infrastruktura

legenda

etapa 1 - stavíme Novou školu 

etapa 2 - rekonstrujeme Starou školu (bourání)

etapa 2 - rekonstrujeme Starou školu (stavění)

energetický koncept