Mateřská škola Přístavní
Pokud se budova školky stává „korábem“, který veze malé námořníky k vytouženému cíli, střešní zahrada se mění v horní kapitánskou palubu. Ta navazuje na jednotlivé třídy a rozšiřuje venkovní pobytový prostor. Plochu zahrady tvoří extenzivní střecha osázená suchomilnými rostlinami. Ta zlepšuje mikroklima domu a dětem nabízí lákavý průhled na město skrze zelenou divočinu. Veselá plavba kolem města může začít.
-
NázevMateřská škola Přístavní
-
MístoStříbro
-
Status1. místo v soutěži
Cena poroty Stavby roku Plzeňského Kraje 2018 -
RokSoutěž 2015, projekt 2015-2016, realizace 2018
-
Tým
Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Lukáš Makovský
Spolupráce s LAND05, fotografie Ondřej Tylčer -
InvestorMěsto Stříbro
-
Velikost1393 m2
Mateřská škola Přístavní se nachází na hraně svahu, na okraji sídla, na ostrohu, na kraji moře. Už stačí jen vyplout. Samotná budova školy osazena do různorodé zahrady vypadá nenápadně. Umírněné hmotové řešení s ustupujícím druhým podlažím reaguje na pestré okolí, jehož architektonické hodnoty se značně různí. Sevřenost objektu však nabízí vnitřní prostorovou hru. Uživatel vstupuje dovnitř skrz kryté bezbariérové závětří, vchází do vstupní haly propojené se sousedním centrálním atriem, které představuje pulzující srdce budovy, kolem něhož jsou semknuté všechny ostatní prostory školky dělené na čisté a špinavé. Atrium slouží jako jídelna a galerie dětských výtvarných děl, jako dějiště hrdých besídek nebo tělocvična. Školka se stává iniciačním impulsem pro své okolí. Vlajkovou lodí proměny podivné lokality města Stříbro, ve které se setkává hranice historického jádra města s neutěšenou transformační plochou bývalých opuštěných kasáren.
Hmota domu dělí zahradu na dvě části – severozápadní a jihovýchodní. Rovinatější severozápadní části dominuje okruh pro odrážedla obepínající dvě pískové dopadové plochy s písečnými dunami – kopečky a dalšími tematickými herními prvky. Zahrada je primárně určena pro klidnější hry menších dětí. Východním směrem se zahrada postupně rozšiřuje a vytváří jednoznačný herní prostor. Dřevěná paluba či molo dovede děti k hlavnímu hernímu prvku celé zahrady – majáku se skluzavkou, sítěmi, lezeckou stěnou a prostorným ochozem. Pokud se budova školky stává „korábem“, který veze malé námořníky k vytouženému cíli, střešní zahrada se mění v horní kapitánskou palubu. Ta navazuje na jednotlivé třídy a rozšiřuje venkovní pobytový prostor. Plochu zahrady tvoří extenzivní střecha osázená suchomilnými rostlinami. Ta zlepšuje mikroklima domu a dětem nabízí lákavý průhled na město skrze zelenou divočinu. Veselá plavba kolem města může začít.