Nová základní škola Komořany
Na kraji velkoměsta, na cestě do lesa, na rozhraní zástavby a přírody stojí škola, která nás učí, jak se učit, jak poznávat svět kolem sebe, jak vnímat své okolí, abychom vyrostli do výšky, která se neměří centimetry. Škola kráčí vzhůru po svahu. Les sestupuje k ní. Setkání a objevování: slunce, voda, stromy, vzduch – život. Venku i uvnitř. Během výuky, mimo ni. Každodenní přísun nových zážitků a zkušeností.
-
Název
Nová základní škola Komořany
-
Místo
Komořany, Praha
-
Status
1. místo v užší architektonické soutěži
-
Rok
2021
-
Tým
Martin Málek, Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Lucie Lorencová, Michal Štěpař, Michal Rešetár, Ondřej Fiedler, Lada Chromelová, Martin Černý
Spolupráce: AED, Land05, Květoslav Syrový, Jakub Zajíček, Jan Drška, Jiří Vítek -
Investor
Městská část Praha 12
-
Velikost
13 546 m²
Nová škola v Komořanech se nachází na severním svažitém pozemku přiléhajícímu k lesu při samém okraji Prahy. Pozemek vnímáme jako určitou spojnici, přechod mezi lesem a nově vznikající veřejnou infrastrukturou – přechod mezi divokým a kultivovaným. Hmota novostavby reaguje na morfologii parcely – lokality. Jednotlivá patra napojujeme na přiléhající výškové úrovně okolního terénu a sousedních ulic. Dramatického převýšení maximálně využíváme – zapuštěním domu do svahu maskujeme objemovou kapacitu nové školy. Tři hmoty o stejné půdorysné stopě jsou usazené jedna na druhou, kaskádovitě ustupují směrem k lesu a dávají tak vzniknout pobytovým střechám.
Budovu školy umísťujeme co nejblíže k východní hraně pozemku. Směrem na severozápad vytváříme ustoupené vstupní nároží. Tím definujeme shromaždiště pod korunami dubů a rozptylový prostor žáků – školní piazzettu z probarveného propustného betonu který umožňuje kresbu křídou a hry školáků. Zvýšená vozovka vytváří bezpečný most na trase tram – škola. U západní hranice pozemku podél ulice Horkého vytváříme zelený pás se zálivy - zahradu školy. Tímto pásem prostupuje divoký charakter lesa společně s cestou vody. Svět Komořanské základní školy je svět plný rozmanitých prostředí různých charakterů, které podněcují nejen žáky k objevování a vzdělávání