„Vrchol, návrší, výhled, příroda, procházky, Zaječí hora, Údolí Zaječího potoka, jezera.“ Slova, která vystihují hodnoty čtvrti Sadová jsou mystická a dobře reprezentují místní potenciál a atmosféru, které projekt staví do popředí a dále je rozvíjí.
Základní a mateřská škola Sadová
1. místo v jednofázové užší architektonicko-urbanistické soutěži
2022
XTOPIX + consequence forma + Land05
XTOPIX
Martin Málek, Lucie Lorencová, Michal Štěpař, Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Michal Rešetár, Lada Chromelová
consequence forma
Martin Sládek, Janica Šipulová, Jan Schleider, Ilya Lebedev, Zuzana Včeláková, Kristina Richter Adamson
Land05 Ateliér zahradní a krajinářské architektury
Martina Forejtová, Monika Šafařová, Klára Maierová
Spolupráce s AED, SDAR, DOPRAVAPROJEKT, JV PROJEKT VH
město Brno
12 562 m²
Lokalita je výjimečnou příležitostí k vytvoření nové typologie veřejného prostranství, vytvářející kontinuitu oběma směry. Původně nepropustný svah je zabydlen školou a školkou, ale také linoucím se parkem s hřišti a vyhlídkovými body. Park navazuje na přírodní charakter svahu, ale tvoří i vstupní bránu do horní obydleného návrší.
Cílem projektu je vytvořit nové veřejné́ prostranství́ místního, měřítka, které osloví obyvatele jeho návštěvníky, využije přírodního potenciálu krajiny a zkultivuje místo na úroveň̌,kterou si svým novým významem zaslouží́. Zároveň̌ nabídne obyvatelům a návštěvníkům atraktivní́ a výjimečné́ místo k pobytu, relaxu, zábavě̌ a hře.
Návrh pracuje s využitím terénu a navrhuje několik teras, které vizuálně propojují celé území a vytváří atmosféry různých měřítek – velkorysejší prostory s výhledem na panorama Brna a naopak menší útulnější prostory na dvoře a zahradě základní školy.
Jeden dům, čtyři životy. Školu tvoří tři hmoty, čtvrtou pomyslně doplňuje venkovní sportovní dvůr. Každá z nich může žít svým vlastním životem, zároveň jsou společně propojené a vzájemně provázané. Stejně jako stoupá svah směrem k Sadové, stoupá škola společně s ním. Jedna část následuje druhou – dvůr, vnitřní sportoviště, 1. stupeň a 2. stupeň. Těsně u sebe, přesto soběstačné a nezávislé jedna na druhé. Škola se stává nejen centrem vzdělání, ale i kulturních a společenských událostí a vzájemné sousedské pospolitosti.