Skip to main content

Základní a mateřská škola Sadová

„Vrchol, návrší, výhled, příroda, procházky, Zaječí hora, Údolí Zaječího potoka, jezera.“ Slova, která vystihují hodnoty čtvrti Sadová jsou mystická a dobře reprezentují místní potenciál a atmosféru, které projekt staví do popředí a dále je rozvíjí.

  • Název

    Základní a mateřská škola Sadová

  • Místo
    Městská čtvrť Sadová, Brno
  • Status

    1. místo v jednofázové užší architektonicko-urbanistické soutěži

  • Rok

    2022

  • Tým

    XTOPIX + consequence forma + Land05

    XTOPIX
    Martin Málek, Lucie Lorencová, Michal Štěpař, Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Michal Rešetár, Lada Chromelová

    consequence forma
    Martin Sládek, Janica Šipulová, Jan Schleider, Ilya Lebedev, Zuzana Včeláková, Kristina Richter Adamson

    Land05 Ateliér zahradní a krajinářské architektury
    Martina Forejtová, Monika Šafařová, Klára Maierová

    Spolupráce s AED, SDAR, DOPRAVAPROJEKT, JV PROJEKT VH

  • Investor

    město Brno

  • Velikost

    12 562 m²

Lokalita je výjimečnou příležitostí k vytvoření nové typologie veřejného prostranství, vytvářející kontinuitu oběma směry. Původně nepropustný svah je zabydlen školou a školkou, ale také linoucím se parkem s hřišti a vyhlídkovými body. Park navazuje na přírodní charakter svahu, ale tvoří i vstupní bránu do horní obydleného návrší.

Cílem projektu je vytvořit nové veřejné́ prostranství́ místního, měřítka, které osloví obyvatele jeho návštěvníky, využije přírodního potenciálu krajiny a zkultivuje místo na úroveň̌,kterou si svým novým významem zaslouží́. Zároveň̌ nabídne obyvatelům a návštěvníkům atraktivní́ a výjimečné́ místo k pobytu, relaxu, zábavě̌ a hře.

Návrh pracuje s využitím terénu a navrhuje několik teras, které vizuálně propojují celé území a vytváří atmosféry různých měřítek – velkorysejší prostory s výhledem na panorama Brna a naopak menší útulnější prostory na dvoře a zahradě základní školy.

Jeden dům, čtyři životy. Školu tvoří tři hmoty, čtvrtou pomyslně doplňuje venkovní sportovní dvůr. Každá z nich může žít svým vlastním životem, zároveň jsou společně propojené a vzájemně provázané. Stejně jako stoupá svah směrem k Sadové, stoupá škola společně s ním. Jedna část následuje druhou – dvůr, vnitřní sportoviště, 1. stupeň a 2. stupeň. Těsně u sebe, přesto soběstačné a nezávislé jedna na druhé. Škola se stává nejen centrem vzdělání, ale i kulturních a společenských událostí a vzájemné sousedské pospolitosti.

zabydlení nepropustného svahu

propojení hmot

koncept

sadová náměstí, cesta parkem

školy v sadech

mobilita

modrozelená infrastruktura

organizace školy
1 první stupeň
2 druhý stupeň
3 tělovična
4 školní dvůr

místa dějství
Jeden dům, čtyři životy. Školu tvoří tři hmoty, čtvrtou pomyslně doplňuje venkovní sportovní dvůr. Každá z nich může žít svým vlastním životem, zároveň jsou společně propojené

vztah náměstí - škola - dvůr
Pohyb vstupním podlažím umožňuje velkorysé propojení náměstí se školním dvorem. Tato vazba bude využívána v rámci komunitních akcí, plesech či jiných mimoškolních aktivitách.

pohled na hlavní vstup

 pohled z dvoru

pohled na hlavní tělocvičnu

pohled z ulice Sadová