Návrh dostavby základní školy se důsledně zaměřuje na venkovní a vnitřní prostory a děje, které se v nich i mezi nimi odehrávají. Právě kvalita onoho „mezi“ určuje vzájemnou synergii obou různorodých světů. Pestrost, různorodost, otevřenost, přehlednost, hra, volnost, řád, prostupnost, průhledy, pobyt, světlo a rostliny určující kvalitu našeho niterného rozvoje.
Školní areál Komenského
Týnec nad Sázavou
Účast v užší architektonické soutěži
2024
Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Michal Štěpař, Blanka Drašnarová, Tereza Mirská, Lucie Lorencová, Martin Černý, Martin Málek
Spolupráce: Michaela Sinkulová, Květoslav Syrový, Jan Drška, Jiří Petlach, Addo Djan Theodor Ezekiel
Město Týnec nad Sázavou
11 773 m²
Školní život se už dávno neodehrává jen za škamny nepřístupných učeben. Stále více si uvědomujeme, že cesta za poznáním nás provází celým životem, v budovách i mimo ně, v průběhu dne, při soustředění a koncentraci i při hře a během odpočinku. I cesta do školy může podnítit naši představivost a prověřit naši zdatnost. Prostor, ve kterém trávíme svůj čas, nás neustále formuje a utváří, děti dvojnásob.
Stávající budova základní školy byla vystavěna v návaznosti na požadavky rozrůstajícího se továrního města v průběhu 50. a 60. let minulého století. Umístění vycházelo z urbanismu tehdejšího nově vznikajícího sídliště, který určovala přísná ortogonalita a orientace ke světovým stranám. Škola samotná se nachází na rozhraní, kdy čelem se obrací ke městu, aby následně prostřednictvím školní zahrady splynula s krajinou.
Návrh dostavby reaguje na stávající situaci. Podtrhuje její silné stránky, zároveň se snaží nenásilně, přesto jasně a přesvědčivě ukotvit a zpřehlednit okolní roztříštěnou solitérní zástavbu.
Fasáda nezůstává pozadu. Využívá výrazného tvarosloví, zaměřuje se na detail. Výrazná horizontální okna doplňuje vertikální profilování a rozšířené parapety s vegetací v patrech a sezením u vstupu a jídelny. Stínění zajišťují polohovatelné venkovní markýzorolety, které vtiskávají fasádě jistou hravost v souvislosti s pohybem slunce po obloze a potřebou se vůči němu chránit.
Dnešními hodnotami území jsou především vzrostlé lípy za stávajícím objektem jídelny a mladé duby ve školní zahradě.
1) světlo procházející centrálním atriem zpříjemňuje život lidem i rostlinám 2) stávající lípy – třídy v korunách stromů 3) vegetace na fasádě zvyšuje celkovou vnitřní pohodu 4) střechy doplňují stávající stromořadí a ochlazují jižní fasádu i předprostor školy 5) šetrné, jasné a přehledné napojení stávající a nové budovy 6) propustné rozhraní mezi třídami a pobytovými prostory
Návrh se nechce vůči svému okolí okázale vymezovat nebo s ním bojovat. Přejímá výraznou ortogonalitu a pracuje s ní tvůrčím způsobem. Jasnému systému dodává měřítko a šmrnc, využívá jednoduchosti k přehlednosti, zároveň odmítá tupou rigidnost. Ve snaze oprostit se od svazujících pravidel sochá uvnitř domu prostory v očekávání, kam až mu to dovolí. Skládá je a vrství, otevírá i uzavírá, pracuje se světlem a komponuje prostorovou hru.
Technický návrh budovy respektuje požadavky energeticky „pasivního“ standardu a budovy s téměř nulovou spotřebou energie.