Mateřská škola Sicherova
Školka, která má ráda slunce, půdu, hru, zábavu a přírodu. Čtyři třídy v přímém kontaktu se zemí - s půdou, na které stojíme, po které běháme, na kterou padáme. Ukotvení. Poznáváme a seznamujeme se přírodou, kterou máme na dosah ruky. Rosteme společně s ní.
-
Název
Mateřská škola Sicherova
-
Místo
Praha 14 - Kyje
-
Status
V projekci (DSP)
-
Rok
2022 - doposud
-
Tým
Pavel Buryška, Barbora Buryšková, Michal Štěpař, Martin Černý, Tereza Mirská
Spolupráce: Land05, SDAR -
Investor
Pražská developerská společnost
-
Velikost
2158 m²
Pozorujeme, jak se v průběhu roku zahrada proměňuje. I my se proměňujeme – stárneme a dospíváme. Zlepšujeme se, zdokonalujeme. Poznáváme sebe, poznáváme nás. Jsme součástí a postupně si začínáme uvědomovat okolnosti.
Dýcháme. Vítr fouká a chladí, slunce svítí a hřeje, strom nás stíní, listy šumí. Déšť nám přináší vodu, pro nás i rostliny tolik důležitou. Schraňujeme ji, aby tu pro nás byla, když přijde sucho. Větve, hlína, kamení – kus přírody, který využíváme, stavíme z něj, učíme se a poznáváme.
Dům žije po celý den, je důležitou součástí místního komunitního života a pomáhá sbližovat starousedlíky s novými obyvateli čtvrti a zároveň upevňuje jejich vztah k místu, kde žijí.
Architektonické a dispoziční řešení
Děti mají ze tříd přímý oční kontakt se zahradou. V teplých měsících se jim navíc třída rozšíří o dřevěnou terasu, ze které mohou vnímat okolí i dalšími smysly. Protikladem zahrady otevírající se slunci a přírodě je uzavřená venkovní třída v severním cípu školky. Stinná a útulná, v teplých dnech osvěžující. Přes noc školku vychladí, aby ji druhý den mohlo slunce zase vyhřát.
Urbanistické řešení a širší vztahy
Čtvrť Na Hutích se rozkládá v severovýchodní části Prahy a je charakteristická typickou zástavbou rodinných domů. Z jihu je ohraničena železniční tratí Praha – Lysá nad Labem – Kolín, ze severu poli a Vysočanskou radiálou. Zemědělská půda je postupně zastavována bytovou zástavbou a čtvrť se dynamicky rozvíjí.
Nová mateřská škola zaujme své místo na rozhraní rodinné a bytové zástavby s přesahem do budoucího přírodního parku. Její okolí se bude postupně vyvíjet, tvořit a proměňovat. V přímém sousedství nové mateřské školy probíhala v minulosti povrchová těžba písku. Jejím pozůstatkem je terénní reliéf i pěší cesta vymezující z jihu řešený pozemek.
Pozemek samotný je přibližně trojúhelníkového tvaru. Školka se přiklání k okolním ulicím a pomyslně vytváří zeď chránící a vymezující zahradu. Ta se otevírá směrem na jih, ke slunci, a do budoucího přírodního lesoparku. Součástí nové mateřské školy je i dětská skupina, bistro a tělocvična. Bistro a dětská skupina jsou v rámci budovy orientované v jihozápadním cípu s přímou návazností na budoucí veřejný prostor v podobě menšího lokálního centra – tzv. návsi. Vstupy do budovy jsou navržené z míst mimo pohyb motorové dopravy. Tím je zajištěna především bezpečnost dětí. Výjimkou je provozní vstup pro zásobování mateřské školy, který je z provozních důvodů navázán na novou ulici při západní straně.